Halo Logo

Monday, December 7, 2015

Sekolah Dato' Abdul Razak

SDAR ditubuhkan di Johor Bahru pada 1 Mei 1956 yang pertama kali dikenali sebagai Sekolah Menengah Malaysia (Sekolah Menengah Melayu). Asas penubuhan sekolah ini didasarkan pada cadangan yang dinyatakan dalam Penyata Razak 1956 (Laporan Razak). Diantara tujuannya adalah untuk memberikan peluang kepada pelajar Melayu muda di sekolah dasar untuk meneruskan pengajian sekunder.

Ketika Sekolah Menengah Melayu ditubuhkan, tidak ada tempat yang dikhaskan untuk sekolah. Kumpulan pertama dari 80 pelajar dan tiga guru ditampung sementara di Sekolah Bukit Zaharah, Johor Bahru. Pada tahun 1957 awal, sekolah itu dipindahkan ke Ipoh, Perak. Setengah dari pelajar (40 orang) daripada kumpulan pertama mendaftar semula untuk belajar di tempat baru (yang sekarang dikenali sebagai Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR)).

Pada Mei 1957, sekolah ini telah berpindah ke Tanjung Malim, Perak dan berkongsi kampus Sultan Idris Teachers College (SITC), sekarang dikenali sebagai Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Para pelajar yang terasing dari kumpulan pertama kemudian pindah ke kampus di Tanjung Malim. Lebihan pelajar berdaftar dan jumlah pelajar meningkat menjadi 119. Encik R.A. Goodchild, Pengetua Sekolah SITC ditugaskan sebagai Pengetua Sekolah sementara untuk sekolah baru. Dua bulan kemudian, Encik RA Goodchild digantikan oleh Encik CF Daniels. Selama tempoh ini, kakitangan pengajar adalah seramai 11, termasuk dua guru sambilan.

Pada tarikh 5 Januari 1958, bangunan baru untuk sekolah, yang terletak di sebelah SITC, dibuka. En. Ariffin Mohd. Nam dilantik sebagai Pengetua Sekolah pertama.

Sekian.Assalamulaikum

No comments: